شرکت سیسکو با محصول (Cisco Unified Communications Manager (CUCM یک سیستم کاملا ارتباطی که بر اساس شبکه IP Based می باشد.

نقش بسیار اصلی برای فراهم کردن سرویس­ های مورد نیاز مشتریان و کاربران، به­ طور کلی می توان این محصول را هسته­ ی اصلی Collaboration در راه کارهای ارایه شده توسط سیسکو نام برد که از کلیدی ­ترین و مهم ترین بخش برتری این شرکت می­ باشد. به کمک CUCM می توان سرویس ­های متنوعی مانند صدا، تصویر، پیام متنی (Instant Messaging)، مشاهده وضعیت کاربران (Presence) و قابلیت جابجایی (Mobility) را پیاده سازی و از آن ها استفاده نمود.

جایگاه سیسکو در بازار Collaboration

سیسکو برای چندین سال متوالی است که در گزارشات Gartner یکی از بزرگ ترین شرکت ­های تحقیقاتی و مشاوره­ ای در دنیا، به عنوان Leader در حوزه­ ی Unified Communications شناخته می شود.

در تصویر زیر Magic Quadrant مربوط به Unified Communications سال 2018 که در گزارشی توسط گارتنر منتشر شده را می توان مشاهده کرد که Cisco به عنوان Leader در این حوزه شناخته شده و جایگاه بهتری نسبت به Microsoft، Avaya یا دیگر رقبا را در اختیار دارد.

در سال 2019 گارتنر گزارش جدیدی با عنوان Magic Quadrant for Unified Communications as a Service (UCaaS) را ارایه نمود که در این گزارش نیز سیسکو در جمع Leader ها قرار دارد.

 

تاریخچه­ ی Cisco Unified Communications Manager

اولین نسخه از آنچه امروز به عنوان Cisco Unified Communications Manager شناخته می شود در حقیقت نرم افزاری جهت برقراری ارتباطات ویدیویی بود که Multimedia Manager نام داشت و در سال 1994 توسط شرکت Selsius عرضه شد. این محصول یک محصول Hybrid بود زیرا بخشی از آن IP-based و بخشی دیگر Circuit-based بود.

 

با اینکه Multimedia Manager کارایی بسیار بالایی داشت اما با یک مشکل اساسی روبرو بود، مشتری ­ها حاضر به جایگزینی زیر ساخت شبکه از Ethernet به حالت Ethernet/TDM نبودند و به همین دلیل Multimedia Manager مجبور به تغییر مسیر شد و از یک راه کار ویدیو کنفرانس به سیستمی تبدیل شد که هدفش انتقال صدا بر روی بستر شبکه بود. برخلاف سیستم قبلی حالا تنها به یک زیرساخت جهت پیاده سازی نیاز داشت.

 

شرکت Selsius جهت دستیابی به جایگاه مناسب در بازار، با تغییر در Multimedia Manager اولین نسخه از Selsius-CallManager را در سال 1997 ارایه کرد که با استفاده از Skinny Client Control Protocol امکان برقراری تماس برای تلفن ها را فراهم می کرد. هر SCM می توانست قابلیت­ هایی مانند Call Forward، Call Transfer را برای حداکثر 200 دستگاه فراهم کند. نکته­ ی قابل توجه دیگر یکپارچه بودن زیرساخت بود که باعث می شد تنها بستر مورد نیاز IP باشد و از این طریق حضور در بازار و صنعت نیز راحت­ تر از گذشته صورت می گرفت.

در سال 1998 نسخه 2.0 این نرم افزار به بازار عرضه شد و با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

موفقیت Selsius-CallManager توجه سیسکو را به این محصول جلب کرد که در نتیجه­ ی آن در اواخر همان سال سیسکو شرکت Selsius Systems را خرید و شروع به توسعه­ ی CallManager کرد و در نهایت نسخه­ ی 3.0 این محصول در سال 2000 تحت عنوان Cisco CallManager معرفی شد. در این نسخه سیسکو سعی کرد علاوه بر بهبود نرم افزار موجود، طراحی محصول را نیز بهبود بخشد. یکی از این موارد، اضافه شدن امکان Clustering بود که از نسخه ی 3.0 به CallManager اضافه شد. در این نسخه هر Cluster امکان استفاده تعداد حداکثر ده هزار Endpoint را فراهم می کرد.

نسخه ­های اولیه­ ی CallManager بر روی Windows Server نصب می شدند و به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه­ ی Voice در هر سازمان و مجموعه تنها از سخت افزار­ های مشخصی به عنوان سرور پشتیبانی می کردند. برای مثال سخت افزار هایی که توسط Cisco CallManager 4.1 پشتیبانی می شوند در لیست زیر قابل مشاهده می باشد.

  • MCS-7815-1000
  • MCS-7815I-2.0-EVV1
  • MCS-7815I-3.0-IPC1
  • MCS-7825-1133
  • MCS-7825-800
  • MCS-7825H-2.2-EVV1
  • MCS-7825H-3.0-IPC1
  • MCS-7825I-3.0-IPC1
  • MCS-7835
  • MCS-7835-1000
  • MCS-7835-1266
  • MCS-7835H-2.4-EVV1
  • MCS-7835H-3.0-IPC1
  • MCS-7835I-2.4-EVV1
  • MCS-7845-1400
  • MCS-7845H-2.4-EVV1
  • MCS-7845H-3.0-IPC1
  • HP DL320*
  • HP DL380/1CPU*
  • HP DL380/2CPU*
  • IBM x306*
  • IBM x330 1.2GHz only*
  • IBM x342*
  • IBM x345/1CPU*
  • IBM x345/2CPU*

سیسکو مرکز تلفن خود را به 2 شکل سخت افزاری و نرم افزاری طراحی کرده است. مدل سخت افزاری آن روی router نصب شده و مرکز تلفن CME نام دارد. مدل نرم افزاری آن CUCM می باشد که در این پست به مدل نرم افزاری که اصلی می باشد پرداختیم.

نرم افزار CUCM نیاز به سرور مناسب و قوی دارد تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. استفاده از این نرم افزار لایسنس بیس است. یعنی شما بر حسب قابلیت ها و تعداد گوشی ها و موارد دیگر باید لایسنس خریداری نمایید. مدل نرم افزاری قابلیت های بیشتری به نسبت CME دارد. از آنطرف هزینه بیشتری از باب خرید سرور و لایسنس روی دست شما می گذارد. استفاده از این مرکز تلفن در مراکز و مجموعه های بزرگ انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست