با تجهیزات سخت افزاری شبکه بیشتر آشنا شوید!

تجهیزات شبکه

در دنیای امروز تجهیزات سخت افزاری شبکه، به 2 دسته: تجهیزات شبکه اکتیو و تجهیزات شبکه پسیو تقسیم میشود

از میان تجهیزات فعال یا اکتیو می توان به دستگاه هایی مانند سوئیچ شبکه، روتر و ذخیره ساز تحت شبکه NAS اشاره نمود، و از تجهیزات غیرفعال یا پسیو می توان از رک و متعلقات آن، انواع کابل شبکه و کابل فیبر نوری نام برد.

تجهیزات فعال شبکه (اکتیو): تجهیزاتی می باشد که به جریان الکتریکی برق نیاز دارند.

این تجهیزات عبارتند از: کارت شبکه (NIC)، سوییچ (switch)، مسیریاب (Router)، دیوار آتش (Firewall)، مبدل فیبر نوری (Media Convertor)و پرینت سرور (Print server)

 

تجهیزات غیر فعال شبکه (پسیو) : عملکرد این تجهیزات بدون نیاز به توان الکتریکی برق صورت می گیرد.

این تجهیزات عبارتند از : انواع کابل ،کانکتورها و اتصالات ، داکت یا کانال و انواع رک.

تجهیزات سخت افزاری شبکه همیشه به عنوان مطلبی جذاب برای مخاطبان بوده است.

امن شبکه اطلاعاتی کامل از تولیدات شرکت های مطرحی مانند تجهیزات شبکه سیسکو، اچ پی، دی لینک، تی پی لینک و تندا برای کاربران فراهم نموده است. کاربران می توانند علاوه بر دسترسی به آخرین اخبار تجهیزات شبکه و اطلاعات کالاهایی مانند سوئیچ شبکه Cisco، نس استوریج کیونپ، کابل شبکه لگراند و نگزنس، آخرین قیمت آنها و فروشندگان کالاها را نیز مشاهده نمایند.

کارت شبکه (Network Interface Card): کارت های شبکه به 2 دسته کابلی (cable) و وایرلس (wireless) تقسیم می شوند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. کارت شبکه های وایرلس به ۲ گروه اینترنال (داخلی) و اکسترنالی (خارجی و قابل حمل) تقسیم می شوند.

سوئیچ شبکه یکی از عناصر اصلی و مهم در شبکه های کامپیوتری است . با استفاده از سوئیچ ، چندین کاربر قادر به ارسال اطلاعات از طریق شبکه در یک لحظه خواهند بود.

سرعت ارسال اطلاعات هر یک از کاربران بر سرعت دستیابی سایر کاربران شبکه تاثیر نخواهد گذاشت . سوئیچ همانند روتر که امکان ارتباط بین چندین شبکه را فراهم می نماید ، امکان ارتباط گره های متفاوت ( معمولا” کامپیوتر ) یک شبکه را مستقیما” با یکدیگر فراهم می نماید. شبکه ها و سوئیچ ها دارای انواع متفاوتی می باشند.

سوئیچ هائی که برای هر یک از اتصالات موجود در یک شبکه داخلی استفاده می گردند ، سوئیچ های LAN نامیده می شوند. این نوع سوئیچ ها مجموعه ای از ارتباطات شبکه را بین صرفا” دو دستگاه که قصد ارتباط با یکدیگر را دارند ، در زمان مورد نظر ایجاد می نماید.

 

 

ادمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *